Un sistem imunitar puternic tine raceala si gripa la distanta

Prof. dr. Gheorghe Mencinicopschi spune ca, printr-o alimentatie corect aleasa, putem mentine si creste rezistenta organismului la imbolnavire, inclusiv la infectiile respiratorii caracteristice iernii. Cum este posibil acest lucru?

Protectia naturala impotriva agentilor patogeni, reprezentati de bacterii si de virusuri, este asigurata de sistemul imun al organismului. Pentru ca mecanismele de aparare ale acestuia sa functioneze la parametri optimi, este necesar sa-i asiguram un aport optim de substante nutritive. 

Gripa, usor de prevenit si dificil de tratat

Printre afectiunile care apar in special din cauza unui sistem imunitar slabit, gripa este cea mai frecventa. Definita ca o infectie respiratorie acuta, virala si contagioasa, gripa afecteaza, in principal, caile respiratorii. Deseori, in mod eronat, este confundata cu o simpla raceala si de aceea tratamentul specializat intarzie. In realitate, gripa este mult mai serioasa, vindecarea completa survenind in trei-patru saptamani.

Simptomele gripei: febra, frisoane, cefalee, dureri de gat, lipsa apetitului, tuse seaca, stare generala alterata

Atentie la alimentatie!

Produsele lactate, in special iaurturile probiotice nu trebuie sa lipseasca din meniul zilnic deoarece furnizeaza proteine de calitate superioara si sunt principala sursa alimentara de calciu. Absortia calciului este conditionata de un consum suficient de vitamina D.

In anotimpul friguros, din cauza expunerii foarte reduse la soare, sinteza de vitamina D scade foarte mult, fiind astfel necesar un aport zilnic de 5 micrograme. In afara produselor lactate, principalele surse de vitamina D sunt ficatul si pestele. Acesta din urma contine proteine si acizi grasi omega 3, care reduc nivelul colesterolului rau. Cerealele integrale sunt esentiale pentru un sistem digestiv sanatos, dau senzatia de satietate si ajuta la mentinerea greutatii normale.

Ceapa, usturoiul, sfecla, patrunjelul, fructele de padure, leguminoasele (fasole, linte), bananele, afinele sau muraturile de casa intaresc si ele sistemul imunitar. Cei care tin post trebuie sa pastreze diversitatea si echilibrul alimentar. Desi cartofii prajiti sunt de post, usor de preparat si gustosi, contin multa grasime, deci multe calorii. Absenta lactatelor si a carnii poate produce deficiente de calciu si fier, minerale importante pentru buna functionare a organismului. Spanacul si broccoli reprezinta o buna alternativa deoarece au calciu, respectiv fier, dar sunt mai greu asimilabile decat din lapte sau carne. Vitamine si minerale care sustin activitatea sistemului imunitar:

Vitamina C – aportul zilnic recomandat este de 200 mg, pe care le putem gasi intr-un ardei rosu de marime medie, doua portocale sau un grapefruit, 100 g de patrunjel. vitamina A – aportul zilnic recomandat este de 800 micrograme pe care le putem procura din morcovi, ficat, peste, ou, unt. zinc – 10mg pe zi. Il gasim in fructe de mare, seminte de dovleac, paine si cereale integrale. seleniu, 55 micrograme pe zi. Surse: nuci, paine, peste, carne, oua.

Sfatul specialistului:

Prof. Dr. Gheorghe Mencinicopschi „O alimentatie variata si echilibrata este recomandata in orice anotimp. Iarna nu mai constituie o piedica in consumul fructelor si legumelor proaspete. Acestea reprezinta cele mai bune surse de vitamine si minerale care intaresc imunitatea, fiind aliatul nostru in prevenirea si reducerea simptomelor infectiilor respiratorii.”

Ce poti face pentru a te bucura de o iarna linistita?

Imbraca-te cu haine calduroase, adecvate conditiilor meteo. Odihneste-te sufficient deoarece este esential pentru un organism rezistent. Fa miscare. Niminc nu se compara cu libertatea de miscare pe care ne-o ofera anotimpul cald, insa, chiar daca plimbarile lungi nu mai sunt o optiune pentru toti, nu inseamna ca trebuie sa renuntam la sport. O sala de fitness sau un bazin de inot sunt alternative agreabile. Repecta regulile elementare de igiena, precum evitarea contactului cu persoane bolnave si spalatul frecvent al mainilor.