Medicii nutritionisti atrag atentia asupra unui subiect alarmant: Obezitatea la copii!

Categories SanatatePosted on

Cum sa ne hranim corect copilul? Dr. Mihaela Bilic sfatuieste mamicile sa respecte cei 10 pasi pentru o alimentatie corecta si sanatoasa a copiilor. Un copil il ai asa cum il cresti, iar responsabilitatea maxima a parintilor este aceea de a-i forma de mici obiceiuri corecte, reguli care trebuie respectate si, cel mai important, un mediu echilibrat in care exemplul personal este pe primul loc.

1.Portia copiilor trebuie sa fie facuta pe masura lor, adica o lingura din fiecare fel de mancare pentru fiecare an din viata. Daca nu s-au saturat, nu va faceti griji, o sa va ceara singuri supliment.

2.Mesele trebuie sa se desfasoara dupa un program. Copiii trebuie sa manance stand la masa, de preferat impreuna cu restul familiei, astfel incat sa aiba posibilitatea de a invata comportamentul adecvat in astfel de situatii si vor fi serviti cu portii adecvate varstei lor.

3.Sunt contraindicate cu desavarsire orice suplimente, minerale sau vitamine la copii in ideea ca nu strica sa fie mai rezistenti. Exceptie fac doar copii diagnosticati cu carente de acest tip.

4.Este de preferat ca alimentele consumate sa fie variate atat ca textura, cat si ca gust. Nu lasati copiii sa se obisnuiasca cu cateva feluri de mancare si fiti perseverenti in a introduce treptat toate tipurile de alimente – in final cei mici se vor obisnui.

5.Copiilor le place sa fie centrul de interes si invata repede ca refuzul de a manca determina parintii sa fie super atenti cu ei. Daca refuza sa manance, luati-i farfuria din fata fara alte discutii si pana la masa urmatoare va fi suficient de infometat ca sa manance tot.

6.In general, copiii prefera alimente simple, necomplicat preparate si fara gust puternic, alimente ce pot fi regasite in meniul zilnic al familei si ce vor si adaptate si servite in portii potrivite celor mici. Stomacul copiilor este mic, deci sunt obligatorii 3 mese principale zilnic si doua gustari intre mese compuse din lapte, branza, fructe, cereale (nu prajiturele, chipsuri, suc).

7.Alt aliment periculos in dieta copiilor este sucul de fructe, de multe ori acesta fiind preparat in locul apei sau a laptelui. Consumat in exces de copii intre 2 si 5 ani poate duce la incetinirea cresterii si obezitate, de aceea cantitatea zilnica nu trebuie sa depaseasca 1 pahar pe zi.

8.O alta regula importanta pentru o buna dezvoltare a copilului este expunerea regulata la soare, sinteza vitaminei D si absorbtia calciului fiind dependente de plimbarile in aer liber – minim 30minute/zi.

9.Nu lasati la indemana celor mici alimente de rontait sau fructe. Le vor strica pofta de mancare si aduc un aport caloric mult superior necesarului lor. Atentie la fructe, ingrasa si consumate in cantitate mai mare de 1-2 bucati/zi dezvolta apetitul pentru dulciuri.

10. De multe ori acceptarea unui aliment de catre copil este legata mai mult de imagine decat de gustul in sine. Este preferabil ca mancarurile de mai multe feluri sa nu fie amestecate in aceeasi farfurie. Mirosurile puternice inhiba apetitul copiilor, ca si temperatura ridicata.

Obezitatea la copii este cea mai periculoasa, deoarece determina cresterea numarului celulelor adipoase si duce obligatoriu la adulti obezi. Apare prin polifagie (mancat mult) in 99% din cazuri in familii polifage sau, in cazul mamelor anxioase ce supraalimenteaza copilul, „din prea multa dragoste”. Alimentatia copiilor pe langa faptul ca este hipercalorica, contine si cantitati mari de dulciuri si grasimi si se asociaza cu activitate fizica redusa (de obicei copilul obez sta in casa la televizor sau calculator si mananca incontinuu). Pubertatea nu rezolva aceasta problema; acesti copii vor deveni niste adulti obezi, de aceea obezitatea infantila trebuie tratata cu mare seriozitate, de cele mai multe ori fiind nevoie de educarea mamelor.

Daca va doriti copii sanatosi, frumosi si bine dezoltati incepeti cu voi insiva si nu uitati: formarea are loc pana la pubertate, iar succesul lor ca adulti sta in mainile parintilor! Nu-i trimiteti pe lungul drum al maturitatii un bagaj greu de carat! Vor fi condamnati sa le fie greu toata viata!