Cheile pentru sanatatea creierului: 5 suplimente si obiceiuri care va suprasolicita creierul

3d rendering brain holding dumbbells on white background

Probabil ca v-ati sustinut sanatatea corporala si a creierului angajandu-va in aceste activitati care incurajeaza creierul sanatos. Daca ati fi un cartof de canapea, ati mancat gogosi la micul dejun, ati sarit peste pranz, ati consumat o cantitate excesiva de cafea, ati fumat tigari si v-ati certat stresant cu prietenii, colegii de munca si cei dragi, atunci probabil ca ati imbatranit foarte mult, aceste activitati imbunatatesc functia creierului. Oamenii pot parea batrani la treizeci de ani sau tineri la saizeci, iar alegerile de stil de viata pe care le faceti in fiecare ora fac diferenta.

Procesele multiple ne fac sa imbatranim. Unele sunt simple, cum ar fi epuizarea unei substante vitale numite fosfatidilcolina in membranele noastre celulare (pe care o puteti inversa prin completarea cu acea substanta, asa cum discutam in sectiunea despre suplimentele pentru sanatatea creierului de mai jos). Unele sunt complexe, cum ar fi mentinerea sanatatii celui mai important organ – creierul tau. Vom discuta despre sanatatea optima a creierului impreuna cu somnul, deoarece somnul este atat de vital pentru o functie sanatoasa a creierului.

Gandim, prin urmare suntem: Importanta functiei optime a creierului

Creierul tau reprezinta doar 2% din greutatea ta, dar primeste 20% din sangele care vine din inima ta si foloseste 20% din oxigenul si glucoza corpului tau. De asemenea, reprezinta 50% din complexitatea genetica. Cu alte cuvinte, jumatate din genele tale descriu proiectarea creierului tau, iar cealalta jumatate descrie organizarea celorlalte 98% din corpul tau. Mai mult, creierul tau este marionetistul principal: iti controleaza fiecare ritm al inimii, fiecare clipire a ochilor, eliberarea hormonilor tai, ca sa nu mai vorbim de toate activitatile voite. A fost mult timp considerat ca sediul constiintei, adevaratul tu. Deci, este logic sa luati in considerare ce puteti face pentru a va sustine si imbunatati functia creierului, mentinandu-l sanatos – si fericit, de asemenea! Dupa cum se dovedeste, exista multe lucruri pe care le puteti face pentru a cultiva un creier sanatos. Ideile de aici pot incetini dramatic imbatranirea creierului si va pot ajuta sa evitati dezavantajele adesea catastrofale ale disfunctiei creierului.

100 de miliarde de neuroni si 1 trilion de celule

Stim acum ca creierul uman este compus din aproximativ 100 de miliarde de neuroni plus un trilion de celule gliale de sustinere. S-a crezut initial ca celulele gliale tocmai au oferit suport fizic pentru neuroni, dar studii recente au demonstrat ca joaca un rol in influentarea sinapselor, care sunt conexiunile dintre neuroni. Avem aproximativ 100 de trilioane de astfel de conexiuni si tocmai acolo se desfasoara cea mai mare parte a actiunii. Deci, exista o multime de complexitate care intra in sanatatea creierului.

Pe masura ce continuam progresul accelerat catre ,,inginerie inversa”, intelegand metodele cum functioneaza creierul, atat in   creierul bolnav, cat si in cel sanatos, vom obtine o perspectiva mult mai mare asupra naturii noastre umane, care a fost scopul artelor. si stiinte de cand am scris pentru prima data simboluri pe tablite de piatra acum peste 5000 de ani. Rezultatele acestui mare proiect de inginerie, care include acum peste 50.000 de oameni de stiinta si ingineri, ne vor oferi, de asemenea, metode pentru software de computer tot mai inteligent si informatii despre vitaminele si suplimentele naturale ale creierului pentru a mentine sanatatea creierului. Dar beneficiul cel mai relevant pentru noi este ca vom obtine modalitati mult mai puternice de a imbunatati functionarea creierului si de a remedia ceea ce nu merge in creierul nostru.

Si exista multe lucruri care nu merg bine. Evolutia s-a concentrat asupra anilor nostri de formare si asupra suficientului timpuriu de maturitate pentru a ne permite sa ne crestem copiii astfel incat acestia sa devina autosuficienti. Drept urmare, pastrarea creierului nostru sanatos mult peste varsta de douazeci de ani nu a fost o trasatura selectata de selectia naturala atunci cand creierul nostru a evoluat. Sanatatea creierului nostru este supusa declinului brusc sau gradual odata cu inaintarea in varsta, comportamentelor de dependenta autodistructive, tulburarilor de depresie si anxietate si multor alte limitari, fara a mentiona decaderile de judecata potential catastrofale – care se pot intampla chiar si in creierele sanatoase !

Iti creezi creierul: mintea care se autorepara

Poate ca cea mai importanta perspectiva relevanta pentru sanatatea creierului care a venit din progresele recente in tehnologia informatiei este plasticitatea creierului. De la mijlocul secolului al XIX-lea, se credea ca regiunile creierului erau conectate la sarcini specifice si ca neuronii nu puteau fi inlocuiti. In 1857, neurochirurgul francez Paul Broca a raportat deficite cognitive specifice anumitor regiuni ale creierului afectate de leziuni sau interventii chirurgicale. Timp de mai bine de un secol, s-a crezut ca, spre deosebire de alte zone ale corpului care sunt capabile sa se repare, creierul nu si-ar putea inlocui neuronii si conexiunile care au fost pierdute sau deteriorate si ca pierdem in mod continuu si iremediabil materia cerebrala.

Din cercetarile recente privind imagistica creierului, stim acum ca creierul poseda plasticitate, ceea ce inseamna ca este probabil cel mai dinamic si autoorganizator organ al corpului. Desi exista un anumit grad de specializare in abilitatile diferitelor regiuni ale creierului, victimele accidentelor vasculare cerebrale sunt adesea capabile sa transfere abilitati dintr-o regiune deteriorata intr-una nedeteriorata si sa redea un creier sanatos. Mai mult, putem vedea in scanarile recente ale creierului cum dezvoltam noi conexiuni cerebrale si chiar cream noi neuroni din celulele stem ca urmare a gandurilor noastre, care contribuie si la sanatatea creierului.

Inteligenta in crestere

Intr-un experiment cu maimute de la Universitatea din California, scanarile cerebrale obtinute inainte si dupa ce animalele au fost antrenate pentru a efectua o sarcina specifica care implica agilitatea unui deget a aratat o crestere substantiala a conexiunilor neuronale asociate controlului acelui deget. Un experiment cu oameni care au fost invatati cum sa cante la vioara a aratat o crestere substantiala a conexiunilor asociate cu degetele mainii stangi responsabile de controlul notelor.

Un experiment de scanare a creierului la universitatile Rutgers si Stanford a implicat instruirea studentilor dislexici (cu probleme de citire) cum sa faca distinctia intre consoanele greu de rezolvat, cum ar fi ,,p” si ,,b”. Dupa antrenament, scanarile cerebrale au aratat o crestere substantiala si o activitate crescuta in regiunea creierului responsabila de aceasta discriminare. Toate aceste studii arata ca sanatatea creierului poate fi intarita continuu in creierele sanatoase fara suplimente sau substante nutritive ale creierului. Paula Tallal, unul dintre oamenii de stiinta care a creat acest sistem de antrenament dislexic, a comentat ca ,,iti creezi creierul din aportul pe care il obtii”.

In cele mai recente studii de imagine a creierului, putem vedea filme in timp real cu conexiuni interneuronale individuale care creeaza de fapt noi sinapse (puncte de conexiune intre neuroni), astfel incat putem vedea creierul nostru creandu-ne gandurile si, la randul nostru, vedem gandurile noastre creandu-ne creierul.

Adevaratul sens al celebrului dictum al lui Descartes, ,,Prin urmare cred ca sunt”, a fost dezbatut timp de secole, dar aceste descoperiri ofera o noua interpretare: imi creez intr-adevar mintea din propriile mele ganduri.

Foloseste-o sau pierde-o

Lectia acestor noi perspective este ca creierul nostru este in intregime ca oricare dintre muschii nostri fizici: folositi-l sau pierdeti-l. Stim cu totii ce se intampla cu muschii dvs. daca sunteti legat de pat de boala sau pur si simplu traiti canapea. Acelasi lucru se intampla si cu sanatatea creierului tau. Prin esecul de a o angaja in activitati provocatoare intelectual, chiar daca suplimentezi cu vitamine si substante nutritive din creier, creierul tau altfel sanatos nu va reusi sa dezvolte noi conexiuni si va deveni intr-adevar dezorganizat si in cele din urma disfunctional. Conversa este valabila si pentru corp si pentru creier. Daca cineva care nu a fost activ fizic pentru o perioada sustinuta incepe un program de kinetoterapie si exercitii fizice regulate, isi poate recastiga masa musculara si tonusul in cateva luni. Acelasi lucru este adevarat pentru a imbunatati functia creierului.